Klooster van de Geboorte van de Heilige Johannes de Doper

2514 BB
Den Haag

GEESTELIJKEN

121018 dHk G Makrina (Westenbroek)

Hegoumena Makrina (Westenbroek)

Talen: Engels, Nederlands
E-mail: orthodox_klooster@ziggo.nl

121018 dHk G Johannes (Roodvoets)

Priestermonnik Johannes (Roodvoets)

Priester van het klooster

Geboren in: 1968
Diakenwijding: 2018
Priesterwijding: 2019
Talen: Nederlands, Russisch, Engels
E-mail: ajroodvoets@hotmail.com

PAROCHIE GESCHIEDENIS

Het klooster werd in 1954 gesticht als een mannenklooster onder de jurisdictie van de Russisch-orthodoxe kerk buiten Rusland. De eerste monniken waren priestermonnik Jacob (Akkersdijk) en Adriaan (Korporaal). Priestermonnik Jacob (Akkersdijk) werd in 1965 tot bisschop gewijd in de jurisdictie van de ROCOR en trad in 1972 samen met het klooster toe tot de jurisdictie van het Patriarchaat van Moskou. Tegen die tijd woonden er ook verschillende nonnen in het klooster, die in het Lesninsky-klooster een tonsuur kregen. In 1972 verhuisde de kloostergemeenschap naar het gebouw van een voormalig katholiek klooster, waar officieel een vrouwenklooster werd opgericht, de huiskerk werd ingewijd ter ere van de Geboorte van Johannes de Doper, cellen, werkplaatsen en een bibliotheek werden ingericht.[/caption] Nonnen, onder leiding van de hegoumena Makrina (Westenbroek), houden zich bezig met vertaal- en uitgeversactiviteiten.