arochie van de Heilige Aartsengel Michael

8011 AA
Zwolle

GEESTELIJKEN

121016 Zwo Jewsewy (Vaillant)

Priestermonnik Jewsewy (Vaillant)

Rector van de parochie

Geboren in: 1954
Diakenwijding: 1993
Priesterwijding: 1998
Talen: Nederlands, Engels, Russisch, Duits, Pools
E-mail: vaderjewsewy@planet.nl

PAROCHIE GESCHIEDENIS

Bezoekers van de podvorye in Leeuwarden die naar Zwolle verhuisden vroegen in 2016 aan aartsbisschop Simon de zegen een vergelijkbaar initiatief als in Leeuwarden te mogen starten in de stad Zwolle, hoofdstad van de provincie Overijssel. Vladiko Simon gaf aan vader Jewsewy de opdracht om dit initiatief vervolg te geven. In december 2017 kon de eerste dienst worden gehouden in het souterrain van de protestantse Plantagekerk in de binnenstad van Zwolle. Benodigdheden voor de eredienst werden vanuit het klooster te Hemelum geleverd. De liturgische talen zijn Nederlands en Kerkslavisch. De podvorye volgt de oude kalender. De eerste vesperdiensten vonden meestal plaats op de vrijdagavonden. Bezoekers van de podvorye in Leeuwarden, het klooster en de parochie in Deventer hebben bij de eerste diensten ondersteuning verleend. Langzamerhand ontstond een groep orthodoxe gelovigen rond de podvorye van Zwolle, die zelf de voorbereidende en bestuurlijke werkzaamheden verrichten . Als spoedig besloot de gemeenschap als Hemelse Beschermer de schutspatroon van de stad Zwolle te kiezen, de HH. Aartsengel Michael en Alle Onlichamelijke Hemels Krachten. Op zaterdag 16 februari 2019 werd de eerste Goddelijke Liturgie gevierd in de podorye van Zwolle. De ruimte in de Plantagekerk bleek eigenlijk te klein om de gemeenschap voldoende ruimte te bieden. Er deed zich de gezegende omstandigheid voor naar een grotere pas gerestaureerde voormalige RK Theodora kapel te kunnen gaan aan de rand van de Zwolse binnenstad.

Vandaag de dag is het een geestelijk thuis voor vele Russen, Witrussen, Oekraïners, Polen, Azerbaijan, Grieken, en zelf Syriërs. Ook is er binnen de kerk in Zwolle de laatste jaaren een groeiend aantal Nederlanders welke ontvangen worden binnen de orthodoxie. Dit maakt de parochie in Zwolle een multiculturele maar hechte kerkgemeenschap.