parochie van de Heilige Cornelius de Honderdman

Gewijd in: 2020
Talen: Nederlands, Engels
E-mail: diakenjohannes2020@gmail.com

Met de zegen van aartsbisschop Jakob van Den Haag en Nederland stichtten vader Stephan en matjoesjka Heleen in 1981 de Orthodoxe Parochie Amersfoort. Na op 12 plaatsen in en rond de stad te hebben gekerkt kreeg de Parochie een eigen gebouw.

De Sint Cornelius werd en wordt met zorg en liefde omgevormd tot een echte Nederlandse Orthodoxe kerk. Alles in, aan en om het gebouw is erop gericht mensen door de Heilige Traditie te leiden naar Christus. De Parochie is gegroeid tot een middelgrote, stabiele gemeente waar in de loop van de jaren naast Nederlanders mensen uit 62 landen hun kerkelijk thuis vonden. De heilige diensten worden in het Nederlands gevierd, maar waar nodig en mogelijk is er ruimte voor andere talen.

De Parochie kent geen betaalde krachten. Vrijwilligers verzorgen de diensten, de gebouwen en de tuinen. In de narthex is een kiosk waar kerkelijke zaken te koop zijn. In het schip staan ter verering heilige relieken uitgestald.