Parochie van de Heilige Sergius van Radonezj

Priesterwijding:
Talen: Russisch, Wit-Russisch, Engels, Nederlands
E-mail: ddovger@gmail.com

In maart 2022 werd de Russisch-Orthodoxe parochie van de Heilige Nikolaas van Myra te Amsterdam gedwongen gesplitst in aanhangers van de Moederkerk van het Patriarchaat van Moskou en degenen die wilden overstappen naar het Patriarchaat van Constantinopel. Ongeveer de helft van de parochianen, die het besluit om hun bisdom te verlaten niet steunden bevonden zich plotseling zonder kerk. De Russisch-Orthodoxe Kerk heeft momenteel geen canonieke gebedsgemeenschap mee met het Patriarchaat van Constantinopel. Het deel van de parochie van Sint Nicolaas van Myra in Amsterdam, dat overging op het Patriarchaat van Constantinopel, noemt zichzelf nog steeds “Russisch-orthodoxe parochie” wat voor veel verwarring zorgt.

Er was besloten een nieuwe parochie in Amsterdam op te richten, de parochie van de Heilige Sergius van Radonezh van het Bisdom den Haag en Nederland van de Russisch-Orthodoxe Kerk van het Patriarchaat van Moskou. Wij wenden ons tot de Heilige Sergius voor gebed en bescherming in deze moeilijke tijden.