Parochie van de Heilige Transfiguratie

9711 AL
Groningen

GEESTELIJKEN

121014 Gro G Onufry (Vaillant)

Archimandriet Onufry (Vaillant)

Rector van de parochie

Geboren in: 1952
Diakenwijding: 1985
Priesterwijding: 1989
Talen: Nederlands, Fries, Pools, Engels
E-mail:  orthodoxekerkgroningen@yahoo.com

121014 Gro G Petrus Boele

Diaken Petrus Boele

Geestelijke

Geboren in: 1980
Gewijd in: 2018
Talen: Nederlands, Engels
E-mail: orthodoxekerkgroningen@yahoo.com

PAROCHIE GESCHIEDENIS

Het begin van de aanwezigheid van een orthodoxe geloofsgemeenschap in het Groningse is in 1958 toen vader Jan Haveman een huiskapel begon in Zuidhorn. Aartspriester Vladimir Goussef van de Maria Magdalena kerk deed eerst de diensten tot Vader Jan in 1959 tot diaken werd gewijd door vladyko Anthony ( Bloom ) en later tot priester in 1961. Sindsdien werden de diensten gehouden in de stad Groningen een een huiskapel aan de Herestraat. In 1968 kreeg de parochie zelfstandigheid door aartsbisschop Wasilij van Brussel. In november 1972 werd vader Andreas tot priester gewijd door aartsbisschop Jacob ( Akkersdijk ) van Den Haag.Men kerkte sinds 1971 in de kapel op het Rooms-katholieke begraafplaats aan de Hereweg. Hij heeft gediend tot 1988 en is vervangen door vader Anton du Pau die de zorg had voor Rotterdam, Haarlem en Groningen tot 1991. De kerk werd verplaatst naar het eigen pand aan de Ganzevoortsingel 2.

Sindsdien is vader Onufry (Vaillant) rector van de parochie.Vader Jewsewy is de tweede priester, naast zijn werk in het klooster te Hemelum. Sinds 2015 is vader Petrus Boele gewijd als diaken voor Groningen. Er worden maandelijks diensten gehouden in Assen voor de gelovigen aldaar in de dagkapel van de Kopten.Sinds 2019 heeft de parochie een kerkhof aangekocht van de Rooms-katholieken in Winschoten. Maandelijks m.u.v. de wintermaanden wordt er in de kapel op dit kerkhof diensten gehouden.