N Adriaan (Korporaal)

Archimandriet Adriaan (Korporaal)

1913 - 2002

Adrianus Anthonie Korporaal is geboren op 28 oktober 1913 in een katholiek gezin. Hij was novice van het benedictijnenklooster Steenbrugge in België, maar werd om gezondheidsredenen niet opgenomen in het aantal broeders. Hij bekeerde zich in mei 1940 samen met Jacob Akkersdijk tot de Orthodoxie. In 1952 werd hij tot priestermonk gewijd en in 1955 werd hij genoemd als de tweede priester van de missionariskerk in de naam van de Geboorte van Johannes de Doper in Den Haag, onder de jurisdictie van de Russisch-Orthodoxe kerk buiten Rusland.

Door zijn werken werden de meeste liturgische boeken vertaald en uitgegeven in de Nederlandse taal: de Apostel en het Evangelie, het Liturgokon, het Getijdenboek, het Oktoich, de Meneon, de Triodion, het leven van de heiligen en Geestelijke werken door Dorotheos van Gaza . Hij was bijna tot de laatste dagen van zijn leven bezig met vertalen, nadat hij computertechnologie onder de knie had en met succes gebruikte.

Hij stierf op 30 mei 2002, op 89-jarige leeftijd, laat in de avond in het klooster van Johannes de Doper in Den Haag. Hij is begraven in Ockenburgh, op het kloosterterrein van de begraafplaats bij Den Haag.

Bibliografie:

• De nieuwe mens. De oude Kerk en de moderne wereld. 1974, 26 p, Orthodox Klooster van Sint Jan de Doper.
  • Wat is orthodoxie? 1977, 18 p, Orthodox Klooster van Sint Jan de Doper.
  • Het jesusgebed. Een eenvoudige inleiding om te komen tot de beoefening van het Jesusgebed. 1980, 24 p, Orthodox Klooster van Sint Jan de Doper.
  • De Voorloper. 1982, 475 p, Orthodox Klooster van Sint Jan de Doper.

Vertalingen:

• Delen 1-3. 1982-1983, Orthodox Klooster van Sint Jan de Doper.
  • Heiligenlevens voor elke dag. Delen 01-12. Januari-December. 1985-1987, Orthodox Klooster van Sint Jan de Doper.
  • Het boek der acht tonen. Tonen 1-8. 1998, Orthodox Klooster van Sint Jan de Doper.
  • Leven van de heilige Dositheos. Geestelijke onderrichtingen. Brieven. Korte uitspraken. Hl. Dorotheos van Gaza, vertaling Archimandriet Adriaan (Korporaal) en Christofoor Wagenaar. 1987, 224 p, Orthodox Klooster van Sint Jan de Doper.

Zie catalogus op https://orthodoxeboeken.libib.com/